5 nyttige tips til hvordan man underviser børn på en sjov måde

5 nyttige tips til hvordan man underviser børn på en sjov måde

Udgivet den: 11. jul. 2019 Forfatter: Juraj S.

Der gemmer sig et barn i hver af os. Vi kan lide at grine og have det sjovt. Men at lære er, helt fra barndommen, kedeligt, man er tvunget til at sidde, lytte og bryde sit hoved med tunge ting. Men med disse 5 ideer vil dine elever nyde undervisningen.

1. Huske spil = dit es i ærmet

For eksempel, lad os se på engelsk. Ordinær indlæring af ordforråd bliver hurtigt kedeligt og svært. Lav denne aktivitet til en leg. Lav et par papirfirkanter af samme størrelse og farve skriv det samme ord både på engelsk og dansk. Når eleverne søger efter parrene, lærer de fremmede ord og udtryk, og de vil garanteret bede om at spille spillet igen. Du kan bruge den samme succesfulde metode for eksempel i matematik (eksempel, resultat), geografi (by, stat) eller dansk (ord, ordklasse).

2. Memory Sprint

Hvordan kan man motivere et barn til at huske så meget som muligt på en kort tid? Lav en konkurrence! Hvis du som vejleder kun underviser en elev, kan du selv spille en "modstander". Dette vil motivere eleven endnu mere. Find et bestemt antal begreber eller ting (fremmedord, formler, byer på kortet, latinske navne, planter, dyr, osv.) om emnet. Indstil en tid, start stopuret, og begynd at træne hukommelsen med at huske så meget så muligt i den angivne tid. Bagefter forsøger du at gentage ordene eller skrive dem ned, og se hvem der var bedst i runden.

3. Sjove diktater

Børn er ikke særlig glade for diktater. Det er en svær disciplin. Men grammatikken er nødvendighed, og den kan kun øves og læres ved at læse, skrive, og gentage. Men der er en måde, hvordan diktater kan blive meget mere attraktive og interessante for eleverne! Brug et farverigt, sjovt og engagerende indhold. Læs dem fra jeres yndlingsbog, brug tekster fra de mange populære sange, som unger lytter til, eller find på en vittighed. Det bliver en succes.

4. Udveksling af opgaver

Du har gennemgået alt der er brug for, og nu skal der gentages, øves og fejlene skal rettes. For at gøre det mere underholdende, skal du lege en elev, der ikke forstår problemet. Eleven vil forsøge at svare dig og forklare for dig fra lærerens perspektiver. På denne måde kan du se, hvad eleven har lært, samtidig at der afsløres eventuelle mangler og svagheder i emnet. Forbered de relevante spørgsmål og husk at fortælle eleven, at han / hun gør det godt.

5. Teknologi kan også nytte

Skærmtid kan også bruges til et godt formål. Computer eller tablet kan være et godt redskab og en interessant og sjov undervisningsmetode. Find undervisningsvideoer eller interaktive spil, som får børn til at interessere sig for og bedre forstå emnet. Lektionen bliver mere underholdende og differentieret.