For mange børn er hjemmearbejde tit et mareridt. Hvordan kan vi hjælpe dem med at klare det nemt og succesfuldt?

For mange børn er hjemmearbejde tit et mareridt. Hvordan kan vi hjælpe dem med at klare det nemt og succesfuldt?

Udgivet den: 7. aug. 2019 Forfatter: Juraj S.

Der findes ikke mange af os voksne, der elskede at lave lektier som barn. At sidde stille på stolen og beskæftige sig med stilarter, matematiske eksempler eller kemiske formler lyder ikke så sjovt, når man er kommet hjem fra skolen. Der er dog mange måder som kan gøre læreprocessen lettere og sjovere.

Regelmæssig tid

Start ikke lige efter skolen er færdig. Efter seks til syv timers undervisning har barnet brug for at hvile sig. Det kan være i form af fysisk aktivitet eller en fritidsaktivitet der udvikler barnets evner på en kreativ måde. Hjernen hviler og er klar til yderligere læring.

Det er bedst, hvis du hjælper dit barn med at organisere tiden, så de har plads til både leg og lektier. Det er ideelt hvis det hver dag er omkring samme tidspunkt og det samme tidsrum. Selvfølgelig kan der laves en udtagelse en gang i mellem, når der skal hygges, men udskyd aldrig hjemmearbejdet til søndag aften.

Barnets egen studie plads

For elever og studerende er skolen ligesom et job er for voksne. Derfor skal børn have passende arbejdsbetingelser derhjemme. Et bord og en behagelig stol og et sted at lægge sine bøger, noter og andre værktøjer bør være en vigtig del i ethvert hjem. Barnets sind vænner sig til at "arbejde" på dette sted, og barnet bliver ikke så let distraheret af omgivelserne.

 Mangfoldighed og ændringer i undervisning er vigtig

Hvis et barn lige har løst en matematisk opgave, bør det ikke straks gå i gang med et eksempel fra fysikken. I mellemtiden kan barnet lære nogle engelske ord eller læse historie notater. Det er derfor nødvendigt at skifte mellem natur og humaniora-fagene, der aktiverer andre dele af hjernen, andre evner, og en anden måde at tænke på.

Det er også godt at rotere mellem lettere og sværere fag, og tilpasse det rigtigt for hver elev. Det kan ske, at eleverne hurtigt bliver trætte og umotiverede, hvis der kommer et par svære emner i træk. Stoffets popularitet spiller en vigtig rolle. Hvis barnet skal løse tre svære og ikke så populære undervisningsopgaver i træk, vil han/hun næppe fokusere på resten af lektierne, uanset om det er noget, som eleven normalt er meget glad for.

Belønning = Motivation

Især mindre børn er endnu ikke klar over vigtigheden og meningen med at lave opgaver på regulær basis. Derfor har de det svært ved at finde motivation og skal hjælpes. Forældre vælger ofte upassende metoder som chokolade for diktat eller en pose chips for 10 nye fremmedord. I stedet for den usunde belønning, prøv at motivere barnet på en anden måde. Lad dem f.eks. gøre noget, som de har glædet sig til i mange dage, eller endnu bedre, find på en fællesaktivitet. Og her er en interessant anbefaling fra børnepsykologer: Fortæl ikke barnet , hvilken belønning der venter. Gør det til en overraskelse. Skjul for eksempel svaret i en konvolut, som I kan åbne, når lektier er færdige.