13 kontaktløse spil til børn i corona-tiden

13 kontaktløse spil til børn i corona-tiden

Udgivet den: 27. maj 2020 Forfatter: Juraj S.

Børnene er begyndt at gå i skole igen, men under meget strenge hygiejniske og logistiske forhold. Læreren i klasseværelset er først og fremmest ansvarlig for elevernes uddannelsesproces. Hans/hendes andre opgaver inkluderer også elevernes sikkerhed og sundhed i klasseværelset og ikke mindst at sikre, at undervisningen foregår på en underholdende måde. Ikke kun lærere, men også forældre skal være i stand til at kunne underholde deres børn. Og det er dobbelt så vigtigt netop denne usædvanlige periode.

Derfor har vi fundet 13 sjove spil, hvor man kan undgå fysisk kontakt, og som du kan bruge i klasselokalet, i idrætstimen, og både inden- og udendørs.

At opholde sig i den friske luft er bestemt en virkelig god ting. Kroppen får energi, styrke, og solen forsyner os det nødvendige vitamin, samt med et godt humør. Her er et par eksempler på adskillige udendørsaktiviteter.

Hoppe i elastik

Til denne klassiske og enkle leg kan der deltage som man ønsker. Spillere har kun brug for et cirka 3 meter langt elastikbånd. Elastikken strækkes rundt om benene på to spillere, der står overfor hinanden. Den tredje spiller hopper ind, over eller i mellem det strakte elastikbånd i aftalte rytmer og øvelser. Når man laver en fejl, så bliver det den næstes tur.

”Generalen”

Det er et motionsspil for mindre børn.  Et barn står i den ene ende af banen med ryggen til resten af børnene, de andre spillere står i den anden ende (selvfølgelig i en tilstrækkelig afstand). Hver spiller stiller én efter én et spørgsmål: ”Generalen, hvor mange trin kan jeg tage?” Generalen svarer med ethvert antal og vilkårligt valgt type af trin (kæmpe trin fremad, små trin bagud, hop på et ben, på to ben, osv.). Alle udfører et givet antal trin som angivet, og den første der når at røre generalen vinder legen.

Badminton

Et klassisk populært ketcher spil, hvor gælder om at spille en fjerbold frem og tilbage, over nettet, så mange gange som muligt uden at den falder til jorden.

Løb

Løb om kap er nok ældste spil vi kender. Den, der først når målstregen, vinder.

Petanque

To hold spiller mod hinanden, og målet er at få deres petanque-bolde (du kan også bruge almindelige markerede bolde) så tæt som muligt på målkuglen. Spillet kræver taktik og præcision, fordi det er vigtigt at kunne skubbe modstanderens bold væk. Det hold, hvis bolde er tættest på målkuglen, vinder.

Kaste ringe

Ringspil er en ideel måde at øve præcision kastet. At kaste og at sigte godt kræver en god koncentration og evnen til at kaste en ring på en lodret pind, mens man samler så mange point som muligt.

Gemmeleg

Gemmeleg er en klassisk leg, kendt over hele verden. Den ene lukker øjnene og tæller, og de andre prøver hurtigt at finde det bedste sted og gemme sig. Tælleren skal herefter forsøge at finde de spillere, der har gemt sig.

Tennis

Tennis er et sjovt spil for to eller fire spillere. En væg kan dog også være en god modstander!

Kridtmaleri

Kridtmaleri på legepladsen eller på tavlen udvikler barnets kreativitet og fine motoriske evner. Der er ingen begrænsninger.

Hoppeskud

Der tegnes på jorden en figur af en mand med 5 til 11 firkanter, som i nummererer. Barnets opgave er at hoppe gennem numrene i stigende og faldende rækkefølge, enten på én fod eller begge fødder uden at overtræde. Men skal dog kaste en lille sten på hvert nummer, og undgå at hoppe på dette nummer både på vej op og ned.

... og når det begynder at regne, her er et par ekstra muligheder for leg:

Bordtennis - ping pong

Spillerne skal bruge et bordtennis bat at spille bolden over nettet på et bordtennis bord, modstanderen skal forsøge at ramme bolden og spille videre. Alt afhænger af niveauet, spillerne kan så forsøge at holde bolden i spil så længe så muligt.

Association- spillet

Dette associeringsspil udvikler spontanitet, fordi spilleren skal bruge det ord, der først kommer op i tanken. Begynderen vælger et ord, såsom "en ko." Den næste spiller skal derefter straks sige et ord, der henviser til koen, såsom "mælk", og den næste spiller fortsætter med et ord, der henviser til mælken, såsom "yoghurt," osv.

Hvad er det, jeg ser på?

Eleven ser hemmeligt på et objekt i klassen, som han prøver at beskrive med sætningen: "Jeg ser, hvad du ikke ser, og det er ...". Objektet kan beskrives med flere udvidende beskrivelser, indtil klassekammerater gætter det rigtigt. F.eks. Jeg kan se, hvad du ikke ser, og det er stort, rummeligt, sort, og vi skriver på det ...