Hvorfor er det en god ide at undervise som elev?

Det sker tit, at vi ikke forstår, hvad læreren forklarer os. Vi fatter ikke læseplanens karakter og den måde, hvorpå læsestoffet bliver videregivet, passer os slet ikke. Nogle gange kan der være både alder, anden erfaring, eller/og et fagligt-niveau forskel mellem en lærer og en elev. Det sker ofte, at hvad der synes at være en selvfølge for en lærer, og generelt en meget simpel ting, det bliver tit som en russisk by for eleven. Derfor er det en god idé at afprøve en lærerrolle og finde ud af, hvordan det er og hvad der skal til for at videregive viden til andre i en ung alder, mens man selv er i gang med sine studier.

To studerende med det samme mål

For det meste er forholdet mellem to studenter på den samme alder mere venligt end forholdet til en lærer fra den ældre generation. Det er lettere at tale om ens mangler, og om det man kæmper med, når man taler med folk der har en livsstil som ligner ens egen.

Så hvis du er en dygtig studerende i et eller andet fag, har du også potentialet til at blive den bedste tutor for en person, der har problemer med emnet. Et venligt forhold, hvor der ikke er nogen ubehagelige følelser, hvis du ikke forstår noget, bliver i dette tilfælde en stor fordel.

En anden fordel er, at jævnaldrende bruger det samme sprog, mindre professionelt, ofte slang eller jargon. Med en mere åben tilgang og enklere tale vil man også komme til at tale om detaljer, som man ellers ikke ville tale om. Der er dog ingen garanti for, at samme sprog og alder giver den bedste vejleder og undervisning.  Vær forsigtig, en vis mængde af faglige udtryk og professionalisme skal der være i undervisningen.

Læreren lærer også noget

Det er vigtigt at huske, at en elev, uanset hvor dygtig hun/han er, stadig er en studerende og ikke selv har gennemført sin uddannelse. Det siger sig selv, at en elev der underviser, ikke har 100% kendskab til sit felt. Vi lærer hele livet. Selv om man som studerende til tider synes at man kan det hele, og intet i emnet kan overraske en, så er det ikke sandt. I undervisningen opstår der mange nye spørgsmål, usædvanlige perspektiver, og når eleverne diskuterer, afslører de let de mangler i deres viden, som de begge skal gøre op med.

Hvis du er en dygtig elev og har noget at tilbyde andre, så tøv ikke med at blive tutor! Ikke alene vil du hjælpe en kollega eller en ven med at klare nogle læseudfordringer, men du vil også uddybe din egen viden og få nye erfaringer oven i købet.

Læs flere artikler på vores blog:

Tilbage til blog