Håndregning eller Computer Assisteret Matematik

Håndregning eller Computer Assisteret Matematik

Udgivet den: 27. mar. 2023 Forfatter: Dawn H.

Jeg har i en del år undervist i det engelske A-niveau matematik sideløbende med at jeg har undervist i det danske pensum. I alle de år har jeg brokket mig over hvor gammeldags jeg synes det engelske system er: I sær Cambridge insisterer på at deres elever ikke må bruge graf-lommeregnere og slet slet ikke computere, eller programmer der kan lave algebraisk manipulation.

Men nu begynder jeg at trække lidt i land. For det er min oplevelse at mange gymnasieelever - ja endog ingeniørstuderende - simpelthen ikke magter helt simple matematikopgaver - 9, klasses stof, som de ikke har været i nærheden af at bruge i årevis og derfor er helt blanke på når de ser problemer, der bygger på dén viden.

Det giver nogle udfordringer - dels, betyder det at de kan have svært ved at bestå Del 1 af A-niveau eksamen, fordi de der bliver udsat for håndregning. Det samme gælder på DTU, hvor de lave håndregning i flere hjemmeopgaver, som skal bestås for at bestå Matematik 1 samlet. Nu med fremkomsten af ChatGPT har DTU meddelt at deres eksaminer igen vil blive papir-baserede, for de har endnu ikke fundet ud af hvordan de håndterer det til eksamen.

Men én ting er eksamen og en simuleret virkelighed hvor elever og studerende ikke har adgang til computere, en anden ting er den fatiske læring og forståelse af matematikken. Matematik er et logisk sprog, og én ting bygger oven på forudgående viden. Hvis du ikke forstår eller mestrer det grundlæggende, så bliver det avancerede også svært at forstå.

Nogle beviser hopper over flere liniers udregninger med et "heraf fremgår det tydeligt" - og hvis det overhovedet ikke er spor tydeligt for dig, ja så er den eneste måde at forstå, at det faktisk forholder sig sådan, at sætte sig ned og prøve at regne det igennem selv. Hvis man så bøvler med grundlæggende algebra, så kommer man nemt til kort. Men også basisstof til Mat A-niveau som vektorer i 3 dimensioner kan være svært at forstå, hvis man ikke lige har siddet og nuldret med dem i 2 dimensioner, hvor de er nemme at gå til og man let kan se, hvad der sker når man lægger dem sammen, ganger dem el. lign.

Jeg synes stadigvæk at brugen af computerprogrammer er rigtig fine til at give en forståelse for hvordan en sinusfunktion f.ex. opfører sig. I statestik er Geogebras lille sandsynlighedsberegner guld værd - da jeg gik på universitetet føltes vores tabeller med normalfordeling og binomial fordeling som hokus-pokus. Forståelsen for at kunne bruge Excel eller andre regneark er et af de mest brugbare værktøjer i erhvervslivet. Men det må aldrig erstatte den grundlæggende matematikforståelse. Så næste gang du synes at du lige vil trykke "solve" i maple på x+y=1, så tænk lige igen og prøv om du kan huske hvordan du lige isolerer x ;-)